Počítání času ve hře
1 scéna = 1 herní úsek trvající přibližně 15-60 minut.
- Může se jednat o hodinovou bitvu nebo o krátký rozhovor dvou postav.
- Např. pokud cestujete se skupinkou do pustiny, cesta vám trvá nějakou dobu (jedna scéna), následně dorazíte na místo a prohledáte ho (další scéna), během prohledávní vás napadnou nepřátelé (opět nová scéna), boj trvá třeba půl hodiny. Na konci boje utíkáte s přáteli pustinou do bezpečí (další scéna) a pak se nějaký čas léčíte ze svých zranění (scéna).
- Tento dějový úsek je tedy složen z 5 scén.
- Proč je to důležité? Některé mechanismy, efekty a předměty ve hře mají dobu trvanlivosti, která se udává v trvání na jednu scénu, takže hráč ví, kdy daný předmět použít nebo jak dlouho trvá např. otrava.
1 herní období = herní úsek trvající 1-12 hodin.
- Slouží hlavně pro účely vyhlašování Zvěstí ve hře.
Životy a zásahy
- Každý hráč má v základu 1 život.
- Zásah do platné (povolené) zásahové plochy znamená zranění (-1 život), pokud hráč nemá zbroj nebo jinou formu ochrany (perk, drogy…).
- Jak se chovat při zásahu najdete v Obecných pravidlech, kapitola „Chování na akci“
- V momentě, kdy hráč přijde o poslední život, okamžitě padá k zemi a nastává Agonie.
- Zvýšit množství životů lze např. perkem Bouchač (natrvalo) nebo drogami (dočasně).
- Zbroje nepřidávají životy, ale chrání před zásahy.
- Maximální počet životů ve hře jsou 3 – pokud kumulací různých efektů hráč dosáhne hodnoty vyšší než je 3, počet životů se mu stejně automaticky snižuje na 3.
Agonie a dorážení
- Během Agonie hráč leží na zemi a nemůže dělat nic jiného, než se plazit a volat o pomoc.
- Agonie trvá 15 minut, které si každý hráč změří na hodinkách od chvíle, kdy do ní upadl.
- Hráče v Agonii lze vyléčit několika způsoby;
- 1 – Odtáhnout (případně odnést, odvézt…) jej k NPC Doktorovi do Helvetie.
- 2 – Odtáhnout (případně odnést, odvézt…) jej do frakční báze ke Zotavení.
- 3 – Použít na něj perk Student medicíny.
- 4 – Píchnout mu Stimpak.
- Pokud není hráč vyléčen během 15 minut, nastává „Smrt“ – viz níže.
- Hráč v Agonii může být doražen dalším platným zásahem, ale pouze chladnou zbraní. Po doražení rovněž nastává „Smrt“ – viz níže.
- Hráč v Agonii tedy ignoruje veškeré další střelné zásahy, ale POZOR – JE PŘÍSNĚ ZAKÁZÁNO ZNEUŽÍVAT TOHOTO PRINCIPU A KRÝT SE ZA JINÝMI HRÁČI, KTEŘÍ JSOU V AGONII, PŘED NEPŘÁTELSKOU STŘELBOU! I v případě, že dotyčného ošetřujete pod palbou, si jej prostě musíte napřed odtáhnout do bezpečí a nesmíte spoléhat na to, že vás skrz něj nikdo nemůže trefit.
- Doražení hráči v Agonii jasně oznamte slovy „Dorážím tě!“ nebo „Dorážka!“
- Pokud má hráč v Agonii štít, může jej stále používat jako kryt.
- Kromě záchrany a doražení je možné hráče v Agonii obrat nebo zajmout (viz níže).
Smrt
- Smrt berte spíše jako pravidlový termín – pokud herně „zemřete“, vaše postava neumírá definitivně, nýbrž se jen musí zotavit z těžkého zranění.
- Postavu může definitivně ukončit (zabít) pouze sám hráč z vlastní vůle.
- Svoji herní „Smrt“ hráč doplní patřičným RP, odevzdává kartičku Bounty (pokud je komu), následně se zvedá, nasazuje si reflexní vestu a odchází do herního baru.
- Pro přesun vybere co nejméně frekventovanou cestu, aby se vyhnul aktivním hráčům a nerušil boj ani atmosféru.
- Hráče v reflexní vestě, který jde na respawn, nelze obrat, nebo s ním jakkoli jinak interagovat. MRTVÍ NEMLUVÍ!
- Samozřejmě je PŘÍSNĚ ZAKÁZÁNO se mezi „mrtvolami“ schovávat, krýt se za nimi nebo podobně.
- Po nahlášení „smrti“ v herním baru hráč skončí ve Vězení, které slouží jakožto respawn. Délka doby strávené ve vězení se bude dynamicky měnit, ale vždy bude pro všechny stejná, předem určená a včas oznámená všem hráčům prostřednictvím velitelů jejich frakcí.
Léčba
- Léčba je mechanismus, který má ve hře celkem 4 podoby;
- Léčba u Doktora – nejdražší a nejlepší léčba od NPC
- Zotavení – celkem dlouhá samoléčba
- Drogy – hojně dostupná metoda jak si ulevit – vzniká ale závislost
- Použít perk – celkem vzácná alternativa k NPC Doktorovi
- Délka léčby u doktora v Helvetii se bude dynamicky měnit podle herní doby, ale bude se pohybovat cca od 15 do 30 minut.
- Léčba u doktora vrací hráče na plný počet životů
- Jakmile se o hráči v Doktor dozví o hráči v Agonii, je hráč „stabilizován“ a na ošetření může čekat neomezeně dlouho. Není tedy možné „vykrvácet v čekárně“ a umřít, protože vám vypršel 15min limit Agonie, zatímco jste „stáli ve frontě“ na Doktora.
- Platí to opravdu POUZE v případě, že o vás Doktor ví, tzn. musí být přítomen a musí vám jasně říct, že vás vyléčí, jakmile přijdete na řadu, udělá si na vás čas nebo podobně.
- Stále jste v Agonii, tzn. hrajete ošklivě zraněného a nic jiného neděláte a dělat nesmíte. Stále vás může někdo dorazit.
- Pokud od Doktora v tomto stavu odejdete dříve, než vás vyléčí, případně vás Doktor vyhodí, odejde, herně umře nebo podobně, okamžitě umíráte.
- Zotavení probíhá na lůžku v bázi frakce, kdy hráč leží a odpočívá.
- Doba Zotavení je 60 minut.
- Hráč může komunikovat, může se najíst, napít nebo se např. odbelhat na záchod, ale jinak se hry neúčastní. Nesmí bojovat, nesmí nikoho okrádat, zajímat ani cokoli podobného.
- Pokud hráč přeruší Zotavení, okamžitě upadá zpět do Agonie.
- Zotavující se hráč může být během zotavování doražen.
- Drogy, jako je Stimpak, dokážou hráče v Agonii nakopnout okamžitě zpět na jeden život, takže může zase bojovat. Po skončení boje však musí absolvovat léčbu u NPC Doktora nebo Zotavení.
- Člověk s perkem Student medicíny dokáže obvázat hráče v Agonii a vrátit ho do akce s plným počtem životů. Hráč je pak zdráv a nemusí se už dál léčit nebo zotavovat, pokud není zase zraněn. Tento perk je hodně cenný a do hry jich bude uvolněno velmi málo.
- Absolvovat léčbu u doktora, zotavením či pomocí perku lze i v případě, že ještě nejste v Agonii, ale zároveň nejste na plném počtu životů (pokud jich máte více, než jeden). V takovém případě vám léčba rovněž doplní životy na plný počet.
Obírání
- Každý hráč i NPC při opuštění své báze musí mít v herní brašně minimálně 1 herní předmět (surovinu, zátky, munici…).
- Každý hráč musí také mít neustále kartičku Bounty.
- Bez tohoto minima se nikdo (hráč/NPC/bestie) nesmí pohybovat po herní ploše a porušení tohoto pravidla bude přísně postihováno.
- Loot a Bounty dostane každý velitel frakce před hrou a zodpovídá za to, že je všichni jeho hráči budou neustále mít.
- Obírání je mechanismus, kdy hráč obírá jiného hráče v Agonii, nebo se mu nějak povedlo dostat se k cizímu majetku. Nemyslí se tím obchod, výměna, odměna, těžba nebo podobně, ale obírání „mrtvol“ a krádeže (např. ze stolu, z cizí brašny, batohu nebo frakční bedny).
- Sebrat lze vždy maximálně 1 herní předmět z jednoho „zdroje“ (herní brašny, batohu, stolu, bedny…) – vždy 1 hráč = 1 „zdroj“ = 1 předmět.
- 6 lidí tedy může obrat dalšího hráče o 6 herních předmětů. Pokud jich tolik nemá, tak smůla – obrali jste chudého pocestného.
- Zbytek herních předmětů, které nelze vzít, hráči zůstanou.
- Takového chudáka ale pak může obrat zase jiná skupina, pokud na něj narazí a celá situace se může opakovat.
- V noci (tzn. od 22h – 3h) lze obrat až o 2 herní předměty, a s perkem Marodér až o 3.
- Vybrat frakční bednu lze pouze po pořízení zlodějského ticketu.
- Pokud si někdo koupí tzv. “zlodějský ticket” u NPC Zloděje, tak dostane právo na 1 pokus se vplížit do báze cizí frakce a pokusit se vybrat frakční bednu. V tomto jediném případě z této bedny může hráč vzít vše co chce bez omezení.
- U munice se jedna hilzna nebo sáček (jakékoliv velikosti) rovná 1 hernímu předmětu.
- U zátek se jedna hrst (nebo váček) počítá jako 1 herní předmět.
- Jakékoliv žetonky se počítají každý jako 1 herní předmět.
- Neobírá se o:
- Chladné zbraně
- Krátké manuální střelné zbraně
- Malé štíty
- Munici, kterou hráč už má nabitou v zásobníku či zbrani
- Kartičku Bounty lze sebrat pouze přímo jejímu majiteli a pouze v případě, že je zabit. Nepočítají se mezi klasické herní předměty (tzn. můžete obrat hráče v Agonii o herní předmět(y), dorazit jej a sebrat mu i kartičku bounty) a nelze o ně obírat jinými způsoby, tzn. bounty kartičky se nikdy nelootují, nekradou apod.! Výjimkou je, pokud najdete kartičku ve frakční bedně při jejím vykrádání, tu sebrat můžete.
- Obrat tedy lze o:
- Suroviny
- Návody
- Munici (s výjimkou té, kterou hráč už má nabitou v zásobníku či zbrani)
- Zátky
- Příběhové itemy
- Plynové masky (herní předmět, popsaný v kapitole Ozáření, nikoli skutečné plynové masky, pokud je někdo bude mít jakožto součást kostýmu!)
- Střelné zbraně kromě krátkých manuálních (sebráním průvodního žetonku, pokud jej zbraň má)
- Zbroje (sebráním průvodního žetonku, pokud jej zbroj má)
- Velké štíty (sebráním průvodního žetonku, pokud jej štít má)
- Nikdy nikoho fyzicky neobírejte o jeho věci – zbraně, zbroje, štíty, součásti kostýmu či výstroje a podobně! Obíráte vždy POUZE O HERNÍ PŘEDMĚTY! Co není herní předmět (např. průvodka zbraně je herní předmět, zbraň nikoli), nemůžete sebrat!
Bounty
- Každý hráč má u sebe kartičku Bounty, která představuje trofej za jeho zabití. Dostane ji ten, kdo dotyčného dorazí. Agonie nestačí.
- Bounty má podobu zalaminované kartičky, kterou musí každý hráč, ale i NPC, mít neustále u sebe, pokud opouští frakční bázi.
- Zásobu bounty dostane každý frakční velitel a pověřená osoba ve frakci musí dohlížet na to, aby byly řádně vydávány.
- Pokud dojdou, požádá velitel frakce pořadatele o nové.
- Hráč může u sebe mít získaných bounty kartiček tolik, kolik mu jeho kapsy dovolí.
- Získané kartičky se nikdy nedávají do frakční bedny! Mějte je u sebe, nebo uložené někde jinde. Výjimkou je případ, kdy má frakce prázdnou frakční bednu a tudíž do ní musí dát jednu svoji bounty kartičku (viz výše).
- Uplatňovat výhody za bounty smí pouze velitel frakce, jeho zástupce nebo vyjednavač. Nikdo jiný!
- Bounty lze použít na:
- Volný průjezd karavany (počet hlav se bude lišit dle herního dne)
- Prodat jako odměnu v herním baru – navzájem si Bounty neprodávejte!
- Uplatnit jako bonus při vyjednávání s Van Graffy.
- Zlepšení reputace u jednotlivých NPC. Ale pozor, ne všichni ocení, když jim přinesete hlavy mrtvých nepřátel.
Zajetí
- Do Zajetí lze uvrhnout hráče např. početní převahou, větší silou, prohrou v sázce, nebo když je v Agonii.
- Hráč, který chce někoho zajmout, musí oběť plácnout rukou jako při hře na babu a říct „jsi zajat“.
- Vzdávající pak zajistí všechny své zbraně a uvolní si ruce, které jsou mu následně svázány na mašličku/kličku provazem, který si dovezl v rámci povinné výbavy, což symbolizuje pouta. Provaz na pouta není herní předmět, ale rekvizita.
- Nehledě na to, zda byl předtím hráč živý, nebo v Agonii, upadá do zajetí a stává se z něj zajatec.
- Osvobození provádí věznitel nebo jiný hráč rozvázáním mašličky na provázku a zvoláním “Svoboda”.
- Zajatec po dobu, kdy má pouta, nesmí klást odpor a nesmí uprchnout, i pokud by k tomu měl reálně šanci. Výjimkou je případ, kdy jeho věznitel zemře.
- Zajatec po dobu, kdy má pouta, samozřejmě nesmí střílet nebo používat zbraně (ani chladné, ani na útěku!), nesmí obírat/krást, nesmí nikoho dalšího zajmout…obecně může dělat pouze to, co mu řekne věznitel.
- Když je věznitel mrtev, tak může zajatec uprchnout.
- Může se pokusit doběhnout ke svým spojencům nebo komukoli, komu věří, že jej osvobodí. Pokud se splete, samozřejmě zůstává zajatcem, jen má nového „majitele“.
- Rovněž se může pokusit doběhnout do své frakční báze – pokud se mu to podaří, ve frakční bázi je osvobozen automaticky, i kdyby tam zrovna nikdo nebyl
- Spojenci původního věznitele mohou zajatce pronásledovat.
- Pronásledování uprchlého zajatce probíhá jako hra na babu, tzn. beze zbraní.
- Zajatec utíká a pokud je plácnut pronásledovatelem, jako při babě, tak je znovu zajat tím, kdo jej dohnal a plácl.
- Zajetí smí trvat maximálně 1 hodinu a hráč může přijít maximálně o polovinu svých herních předmětů. Zbytek mu musí zůstat. I pokud zajatec v průběhu zajetí změní „majitele“, nesmí zajetí trvat v součtu déle než hodinu.
- Zajatec smí být obrán pouze při zajímání a po dobu zajetí už dále obrán být nesmí – ani v případě, že změní „majitele“.
- Bounty kartička nesmí zajatci být sebrána, dokud je živý!
- Hráč může být během zajetí „doražen“ (tedy zabit) stejně, jako kdyby byl v Agonii. V takovém případě nastává klasická herní „Smrt“ – viz výše.
- Věznitel může zajatce někomu předat (prodat, dát na starost…), tím má zajatec nového věznitele. Ten by to měl dát jasně najevo tím, že zajatci dá znovu „babu“.
- 1 věznitel může hlídat najednou až 4 zajatce.
- Zajatec smí přenášet herní předměty tak, jako normální hráč.
- Zajatce lze využít například jako otroky na podřadné a těžké práce, jako páku při jednání nebo podobně.
Suroviny a herní předměty
- Všechny herní předměty zajišťují organizátoři!
- Je zakázáno do hry vnášet vlastní neoznačené předměty, které neschválil organizátor.
- Cokoliv, co není herní předmět, ale používá se to během hry, se označuje jako výbava či rekvizita.
- Všechny herní suroviny jsou ve hře reprezentovány malým 3D tištěným žetonkem, jehož velikost, tvar a motiv se budou lišit podle typu a užití.
- Suroviny jsou následující:
- Dřevo
- Šrot
- Plast
- Hnojivo
- Olej
- Krystal
- Nukleární materiál
- Každá frakce bude od začátku umět těžit 1 surovinu, na kterou bude mít monopol a nemůže o něj přijít.
- NCR – dřevo
- Chcíplí psi – šrot
- Vault 9 – hnojivo
- Broken Boot – krystal
- Veškeré herní předměty včetně surovin se vždy nosí v herní brašně. Výjimkou jsou průvodní žetonky připevněné na zbrani či zbroji.
Návody
- Malé zalaminované kartičky, obsahující recept na výrobu nějakého předmětu, které bude vykupovat NPC Mechanik nebo Chemik.
- Návody budou vylepovat na svých nástěnkách, podle čehož bude zřejmé, co se dá vyrobit – např. dlouhé elektriky, balistické zbroje, Psycho nebo příběhové předměty.
- Hráči pak podle návodu donesou NPC suroviny a ti jim za poplatek vyrobí požadovanou věc.
- Za Bounty je možné vyjednat lepší obchodní podmínky – např. zrušení poplatku za výrobu, takže dodáte jen suroviny.
Frakční nástěnka
- Každá herní frakce bude mít svou frakční nástěnku.
- Zde budou umístěny cedulky s čísly, které každý hráč dostane jako identifikátor.
- U každého čísla bude malá schránka, do které bude hráč každý den několikrát vkládat požadované množství předmětů podle potřeby hry. Např. několik typů surovin pro obchodníka.
- Ve schránce může hráč též nalézt tzv. Osobní zvěst, což je nějaký osobní úkol, příhoda nebo obecně nějaká informace, podle které se hráč musí zachovat.
- Skrze tento systém proudí ve hře potřeby, nedostatek a příčiny ke konfliktům.
- Ten, kdo bude svoji schránku ignorovat, nedostane odměnu, nebo na něj třeba někdo vypíše odměnu. Kdo ví…
Zvěst
- Ve hře budou fungovat tzv. Zvěsti, které zvěstují nějakou příhodu na následující herní období. Např. se mohou lehce změnit podmínky na herní ploše, ať už celkově nebo jen v některých lokacích.
- Zvěst je vždy globální, týká se všech herních frakcí a má podstatně míchat kartami během celé hry.
- Zvěsti mohou chodit náhodně, může jich být víc v jeden čas a mohou každá trvat jinou dobu.
- Frakce budou mít v rámci Zvěstí jiné potřeby a úlohy, které budou muset naplnit, což bude neustále měnit dynamiku děje.
- Příklad Zvěsti č. 1 – Poblíž osady se usadil Párač. Nějaký odvážlivec se ho musí jít pokusit zabít. Pokud frakce nenajde dobrovolníka, musí uspořádat loterii, ve které vybere toho, kdo se utkání s Páračem zúčastní.
- Příklad Zvěsti č. 2 – V Podzemí pod Helvetií se prý nachází nějaká vzácná zbraň, takže je nutné najít někoho, kdo se nechá schválně zavřít do Vězení a za trest pak poslat do Podzemí…
- Za splněnou Zvěst dostane frakce nebo hráč vždy odměnu v herním baru.
Psychóza
- Po hladu asi největší hrozba v pustinách.
- Mnoho lidí ztratí víru v život, setkají se s těžkou události nebo jen mají dlouho hlad.
- Psychouši, jak se jim začalo říkat, jsou agresivní, křičí, jsou hyperaktivní a nedá se s nimi v klidu mluvit.
- V mnoha případech napadají své okolí vším, co jim přijde pod ruku.
- Někteří z nich svou psychózu projevují letargií, jiní agresí, ale ve všech případech dochází k napadení přihlížejících.
- Jsou to prostě lidí, kterým hráblo.
- Psychózu nelze vyléčit a když opadne největší záchvat, postižení s ní žijí do konce života – teda pokud jsou ještě naživu.
- Psychouš je de facto těžce psychicky postižený člověk s velkou fyzickou silou a odolností.
- Pokud je hráč s psychózou doražen, tak jí po respawnu nemá.
- Psychóza přidává trvale 1 život.
- S chladnými zbraněmi dává psychouš zranění za 2 životy. Takový zásah zasaženému oznamuje zřetelným výkřikem „za dva!“
- Psychouše nelze zajmout.
- Psychózu dostane ten, koho poraní kentaur, nebo mu to řekne NPC Doktor, který ho zrovna vyléčil podle typu zranění.
- Dále psychózu způsobuje neukojená Závislost. Pokud závislý na drogách nedostal dlouho dávku, tak po nějakém čase dostane psychózu.
Závislost
- Závislost se ve hře projevuje tím, že všechno, co postava dělá, vede nějakým způsobem k získání vytoužené drogy.
- Závislost se dá získat pouze jako RP efekt, např. když vás léčí doktor a napíchá vám moc směsi do kapaček nebo může přijít v rámci nějaké Zvěsti.
- Uvědomujeme si, že hraní závislosti a nemocí je na larpu opruz a proto tomu chceme dát více příběhový, než pravidlový ráz.
- Hráč se ale vždy dozví na čem je závislý a jak dlouho to bude trvat, než se zblázní nebo vyléčí.
- Pokud není závislost vyléčena, tak u pacienta nastává psychóza.
- Detaily určí NPC Doktor.